We Florencji jeden okazały gmach wyróżnia się na tle innych. Nazywa się katedrą Santa Maria del Fiore, ale większość ludzi zna ją jako Duomo di Firenze. Jego charakterystyczną kopułę można dostrzec z odległości wielu kilometrów – prawdziwe świadectwo jego ogromnych rozmiarów i architektonicznego piękna.
Skorzystaj z Booking.com gdzie znajdziesz najlepsze hotele i apartamenty
Potrzebujesz samochodu podczas wakacji, zarezerwuj z Booking.com lub przez discovercars.com
Wyszukaj najlepsze Kempingi z Suncamp.pl
Promy zarezerwujesz z DirectFerries.com
Najlepsze oferty na bilety lotnicze znajdziesz tutaj
Ciebie to nic nie kosztuje, a ja pozyskam środki na następne artykuły. Z góry Ci dziękuję!
Katedra Santa Maria del Fiore – majestatyczny symbol Florencji
Z kopuły słynie ta katedra. Ale to coś więcej niż reprezentacja chrześcijaństwa – to część historii i dziedzictwa Florencji. Dla nas jest symbolem minionych dziesięcioleci. Sama kopuła katedry jest znakiem kreatywności. Przez jej ogromne wymiary, mówi o tym, że ludzie są zdolni do dużych czynów. Robi to ogromne wrażenie na zwiedzających. Jej doskonałość została spełniona poprzez próbowanie właśnie nowych rzeczy.
Katedra jest nie tylko świętym pomnikiem, ale także symbolem jedności i braterstwa. Przez wieki było to centrum najbardziej pamiętnych spraw religijnych i społecznych we Florencji – świadectwo silnej więzi miasta. Jego ucieleśnienie jest przypomnieniem naszych wspólnych kamieni milowych. Nareszcie florencka katedra Santa Maria del Fiore jest filarem odporności. Wojny, trzęsienia ziemi i rewolucje pojawiały się i znikały na przestrzeni lat – ale ten wspaniały pomnik przetrwał każdą z nich bez wahania. Z tego powodu służy jako trwały symbol siły i niezłomności.
To nie jest byle jaki stary budynek — katedra Santa Maria del Fiore jest wspaniałym świadectwem historii, tożsamości i marzeń Florencji. Jest to nie tylko imponująca konstrukcja, ale zawiera esencję miasta w jednym pomniku.
Wnętrze Katedry Santa Maria del Fiore – arcydzieło gotyckiej architektury
Gdy wejdziesz do Santa Maria del Fiore, odczujesz totalne przeciążenie sensoryczne. Ta główna nawa przypomina stadion, który może pomieścić dwadzieścia tysięcy wierzących. Każdy zakątek wnętrza jest wspaniale ozdobiony dziełami sztuki — filary, ściany i sufity ociekają przyciągającymi wzrok ozdobami. Kopuła tego konkretnego kościoła jest ozdobiona szeregiem artystycznych arcydzieł. Freski, rzeźby, mozaiki i witraże wypełniają przestrzeń eterycznym pięknem. Giorgio Vasari i Federico Zuccari namalowali sceny z Sądu Ostatecznego na suficie o powierzchni 3600 metrów kwadratowych. To czyni go jednym z największych fresków na świecie.
Ponadto ściany katedry, wewnątrz i na zewnątrz, zdobią rzeźby niektórych z najbardziej znanych rzemieślników w historii. Na przykład w środku można znaleźć kultowe dzieło Michała Anioła — Pietę. Okna katedry to prawdziwa uczta dla oczu. XV-wieczni artyści florenccy, tacy jak Donatello, Paolo Uccello i Andrea del Castagno, pozostawili nam w tym miejscu jedne ze swoich najbardziej spektakularnych dzieł, czyli o życiu Maryi i Chrystusa, z różnych perspektyw, które naprawdę urzekają odwiedzających.
Jak powstała słynna kopuła Katedry Santa Maria del Fiore?
Wielka kopuła Duomo we Florencji to charakterystyczny widok i wyraźne przedstawienie charakteru tego miasta. Zaprojektowany przez renesansowego mistrza Filippo Brunelleschiego, do dziś stanowi arcydzieło architektury. Wyścig o zaprojektowanie kopuły florenckiej katedry był mało prawdopodobny. W 1418 roku, po tym, jak cech Arte della Lana zorganizował konkurs na projekty, kilku znanych architektów i artystów złożyło kapelusze na ringu. Ale to przełomowe podejście Brunelleschiego przyniosło mu zwycięstwo.
Wykonanie kopuły Brunelleschiego było zadaniem herkulesowym. Narzędzia dostępne w tamtym czasie nie były wystarczająco zaawansowane, aby zrobić coś na taką skalę. Ale zamiast się poddać, stał się kreatywny. Opracował i wykorzystał nigdy wcześniej niespotykane techniki, aby ożywić swoje arcydzieło. Brunelleschi naprawdę przeszedł samego siebie, kiedy rozwinął koncepcję „kopuły w kopule”. To pomysłowy sposób konstruowania tych struktur, które obejmowały jednocześnie dwie kopuły, eliminując potrzebę dodatkowego wsparcia. To otworzyło drzwi dla wyższych i szerszych kopuł niż kiedykolwiek wcześniej.
Filippo Brunelleschi, twórca kultowej kopuły florenckiej katedry, był człowiekiem, który myślał nieszablonowo. Wykorzystując swoją pomysłowość i pomysłowość, wymyślił nowe urządzenia, takie jak dźwigi, które umożliwiły mu podnoszenie nieporęcznych rzeczy na wysokość nieba, oszczędzając czas i pieniądze w procesie konstruowania tej imponującej kopuły bez rusztowania. Filippo Brunelleschi był prawdziwym innowatorem. Nie pozwolił, aby tradycja czy konwencja stanęły na przeszkodzie jego ambicji zbudowania niesamowitej kopuły florenckiej katedry! Aby to zrobić, zbudował wszelkiego rodzaju urządzenia — takie jak dźwigi i bloczki — które pomagały mu z łatwością podnosić ciężkie materiały. Nic dziwnego, że nazwali to „pierwszym wielkim dziełem inżynierii”!

Historia budowy Katedry Santa Maria del Fiore — niezwykłe fakty i ciekawostki
Katedra we Florencji nie była obca starożytności, a patronem miasta był św. Zenobiusz. Ale dopiero w latach 90. XII wieku zaproponowano nowy kościół, pasujący do tak potężnego miejsca. Początkowo planowano odbudowę kościoła św. Reparaty, który powstał na pozostałościach dawnej rzymskiej świątyni. Ostatecznie jednak zdecydowano, że zbudowanie czegoś zupełnie nowego byłoby mądrzejsze. I tak rozpoczęła się budowa wspaniałego gmachu.
Arnolfo di Cambino został wybrany na wymagające stanowisko głównego architekta. Konkretnie, miał ugotować plan, który zawierał ogromną kopułę nakrywającą prezbiterium. Niestety zmarł na etapie budowy. Jakby tego było mało tragicznie, skończyło się na tym, że nikt inny na Ziemi nie potrafił zbudować tak masywnej kopuły. Dopiero w 1423 roku — ponad 120 lat po jego śmierci — Filippo Brunelleschi postanowił zmierzyć się z tym wielkim wyczynem. Oczywiście pojawiły się kłopoty, gdy Brunelleschi uległ rywalizacji z Lorenzo Ghibertim, innym znanym architektem. Ostatecznie jednak tylko Brunelleschi miał odwagę zrobić coś, co wydawało się niemożliwe. Kreatywny umysł stojący za projektem stworzył dwie miski – zewnętrzną i wewnętrzną – i wzmocnił grubszą z nich wzorem bloków w jodełkę. Po 13 żmudnych latach w końcu się udało!
Katedra Santa Maria del Fiore a renesans we Florencji
Bazylika Santa Maria del Fiore to nie tylko ładny wygląd budowli; to uosobienie Florencji w okresie renesansu. Wynika to po części z wielu unikalnych cech, a także z roli, jaką odegrał w historii. Ponadto niezliczeni znani artyści wykorzystali to miejsce jako centrum kreatywności – ich prace składają hołd ich wiecznemu dziedzictwu.
Katedra Santa Maria del Fiore w dziełach sztuki — jak ją przedstawiają artyści?
Bazylika od wieków jest kamieniem węgielnym kultury Florencji i misji Kościoła. Wielu artystów, od wielkiego Leonarda da Vinci po współczesnego reżysera Franco Zeffirellego, wykorzystywało bazylikę w swoich dziełach – chcąc oddać jej wielkość i piękno. Nawet rzemieślnicy o bardzo odmiennych stylach potrafią złożyć hołd tej czcigodnej budowli.
Bazylika Santa Maria del Fiore to coś więcej niż kościół – to symbol Florencji. Dzieła sztuki, które go zdobią, wskazują na jej daleko idący wpływ na sztukę i kulturę w całej historii i poza nią. Oszałamiający kunszt katedry od dawna fascynuje twórców. Na całym świecie Galerii Uffizi we Florencji i Luwr w Paryżu prezentują w swoich galeriach tylko niektóre z tych dzieł. Każdy jest własnym, niepowtarzalnym przykładem – obnoszącym się z pięknem i wielkością tego historycznego budynku.
Zwiedzanie Katedry Santa Maria del Fiore — poradnik dla turystów
Poczucie podziwu jest gwarantowane podczas wycieczki do katedry Santa Maria del Fiore. Poza tym wizyty w domu! Pamiętaj tylko o przyzwoitym ubraniu – w końcu to miejsce kultu. Katedra posiada specjalne pomieszczenia dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej; mogą wejść przez trafnie nazwaną Porta dei Canonici (Drzwi kanoników), która znajduje się po prawej stronie Duomo.

Jakie są godziny otwarcia Katedry Santa Maria del Fiore we Florencji?
Katedra – 10:15 – 15:45
Kopuła – 08:15 – 19:30
Baptysterium – 08:30 – 19:30
Dzwonnica Giotta – 08:15 – 19:30
Prace Muzeum Katedralnego – 08:30 – 19:00
Stanowisko archeologiczne starożytnej bazyliki Santa Reparata – 10:15 – 15:45
Ile kosztują bilety wejścia na Kopułę Katedry Santa Maria del Fiore?
Bilety do płatnych atrakcji katedry można zakupić na dwa sposoby:
- online na oficjalnej stronie
- w kasach na miejscu. Kasy znajdują się pod następującym adresem: Piazza Duomo 14/A oraz Piazza San Giovanni 7.
Istnieją trzy różne rodzaje biletów łączonych na wycieczkę, każdy ważny przez trzy dni od wybranej daty rozpoczęcia. Należy pamiętać, że w przypadku kopuły należy wybrać konkretny dzień i godzinę zwiedzania.
Rodzaje biletów katedralnych:
Brunelleschi – Obejmuje wszystkie zabytki monumentalnego kompleksu.
- Zwykły: 30,00 EUR (140,13 zł),
- Cena z rabatem: 12,00 EUR (56,05 zł).
Giotto – Składa się z: dzwonnicy, baptysterium, muzeum i stanowiska archeologicznego.
- Zwykły: 20,00 EUR (93,42 zł),
- Cena z rabatem: 7,00 EUR (32,70 zł).
Ghiberti – Składa się z: baptysterium, muzeum i stanowiska archeologicznego.
- Zwykły: 15,00 EUR (70,06 PLN),
- Cena z rabatem 5,00 EUR (23,35 zł).
Rabat dotyczy uczniów oraz studentów.